Paris Internationale - © Paris Internationale
SuperSalon - © Paris Internationale
SuperSalon

The physical edition of Paris Internationale changes format to take the form of an exhibition, curated by Claire Le Restif, in a vacant supermarket in the centre of Paris.

Claire Le Restif is an Art Historian. Since 2003, she is the Curator and Director of the Centre d’art contemporain d’Ivry – le Crédac. The sixth edition of Paris Internationale will be titled SuperSalon, a name chosen by Claire to evoke both the spirit of the 19th century Parisian art salons and the corner supermarket. SuperSalon proposes a curatorial vision true to the spirit of the inaugural edition of Paris Internationale.

12 Rue de Montyon
75009 Paris

22 -29 October, 12 — 8pm
REGISTER FOR PUBLIC DAYS

I chose SuperSalon as the title of the 2020 edition of Paris Internationale in reference to the former superette where this exhibition is happening, and to evoke the spirit of the Salon of painting and sculpture which took place in Paris in the 18th and 19th centuries.

The challenge I accepted here was to exhibit a group of artworks selected by the participating galleries. It seems the opposite definition of a curator’s work, consisting of choosing both patiently and scrupulously the works which will enrich a discourse, a concept, or a vision.

For SuperSalon I play the role of the tapissier (French for upholsterer, or decorator. The term has no English equivalent), a lesser known yet central figure of the Salon, an artist whose responsibility was to hang the artworks.

Although the Salon was considered the birthplace of art criticism, it was never perceived as an exhibition in the eyes of museology.

With regard to the limited amount of space available to display artworks, the tapissier had to literally wallpaper the Salon’s walls.

A place of emotion, emulation, and exchange, the Salon became a public space for curatorial positions to be expressed and influence the eye as well as critical ideas, and the public opinion.

Claire Le Restif
“Tapissière” of the exhibition.

Si j’ai titré ainsi l’édition 2020 de Paris Internationale c’est pour évoquer d’une part l’ancienne supérette dans laquelle l’exposition a lieu et d’autre part l’esprit du Salon de peinture et de sculpture de Paris des 18ème et 19ème siècle.

L’exercice que j’ai accepté de faire ici est de donner à voir la sélection réalisée par les galeries participantes. Il peut apparaître donc aux antipodes du travail du commissaire d’exposition, qui consiste à choisir patiemment et scrupuleusement les oeuvres qui vont enrichir un propos, un concept, une vision.

Le rôle que j’endosse pour SuperSalon est celui, assez méconnu du « tapissier », figure fondamentale du Salon, autrement dit à l’époque un artiste en charge de l’accrochage des oeuvres.

Si le Salon était considéré comme le lieu de l’éclosion de la critique d’art, jamais il n’a été perçu comme une exposition du point de vue de la muséologie.

Le « tapissier » devait, compte tenu de l’espace restreint disponible pour l’exposition et du nombre imposant d’oeuvres, littéralement « tapisser » les murs du Salon.

Lieu d’émotion, d’émulation et d’échange, le Salon devint un espace public où les dispositifs de mise en exposition s’exprimaient et influençaient le regard, le jugement critique et l’opinion publique.

Dans « Les Salons » de Denis Diderot publié en 1769 on peut lire « le tapissier imagine et élabore un arrangement où prennent formes des relations et des interactions entre les oeuvres ».
La gageure du Salon et dans son sillage celle de SuperSalon n’est pas d’établir une juxtaposition d’oeuvres mais de réaliser un ensemble.

Tout le jeu de l’accrochage réside dans le fait d’établir des rapports pertinents, éclairants, voire même surprenants entre les oeuvres.

C’est le pari que je tente à l’automne 2020, par amour de l’art et pour la beauté du geste.

Claire Le Restif
Tapissière de l’exposition.

Scroll →
Scroll →
Scroll →
Scroll →
Scroll →
Scroll →
Scroll →
Scroll →
Scroll →
Scroll →
Scroll →
Scroll →
Scroll →
Scroll →
Scroll →
Scroll →
Scroll →
Scroll →
Scroll →
Scroll →
Scroll →
Scroll →
Scroll →
Scroll →

© Margot Montigny

© Margot Montigny

Floorplan Plan de salle
Download
PDF/1Mb
English
Download
PDF/1Mb
Français
Practical Information Informations pratiques

12 Rue de Montyon
75009 Paris

22 -29 October, 12 — 8pm
REGISTER HERE

12 Rue de Montyon
75009 Paris

22 -29 Octobre, 12h — 20h
INSCRIPTION ICI

You are using an outdated browser.
Please upgrade your browser to improve your experience.